Monday, March 7, 2011

BUKU 1

MENCEGAH PENYAKIT DARI PERSPEKTIF ISLAM

- Jauhkan diri dari sumber-sumber penyakit

- Bagi memelihara hati dan penyakit yang cenderung kearah maksiat,bersahabatlah dgn orang soleh ,jauhi orang yang fasik.

- Buang najis dengan sempurna.

- Jaga makan minum.

ADAP MAKAN

1. Baca BISMILLAH, akhiri Alhamdulillah

2.Terlupa: BISMILLAHI AWWALAHU WA AKHIRAHU

3. Jangan makan minum berlebihan

4. Makanan yang berzat dan berkhasiat-daging-sunat seminggu sekali

5. Duduk dengan betul

6.Jangan campurkan makanan yang boleh membawa mudarat,jangan campur susu dan ikan,susu dgn telur,daging dgn susu,makanan panggang dgn yang dimasak sec.biasa.

7. Minum minuman yang berkhasiat-kemanisan asli dan kesejukan air

8. Jangan tidur slps makan

9.Jangan minum dari bekas yang pecah,bernafas dalam bekas minuman

10.Jangan dihabiskan minuman dgn satu teguk

11. Makanan bersih,suci,halal

12. Makanan panggang,salai

13. Makanan simpan lama,dihangatkan

14. Makanan terlalu panas,sejuk

DOA PERTAMA MANUSIA

Ya Tuhanku,tunjukkanlah aku jalan yang lurus,jalan mereka yang pernah beroleh kurnia daripadaMu,bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Penyembuh yang menyembuhkan segala penyakit ialah ALLAH.Tidak wajar sekiranya mereka yang ditimpa oleh sesuatu penyakit enggan berdamping denganNYA-DIAlah MAHA PENYEMBUH.

Adab Berdoa

  1. Berdoa dengan hati penuh khusyuk. Allah tidak akan memakbulkan doa dari seorang hamba yang lalai.
  2. Melahirkan rasa dukacita dan merendah diri
  3. Melahirkan rasa kehinaan dan kelemahan diri
  4. Baik sangka terhadap allah
  5. Menyedari keburukan diri sendiri
  6. Membesarkan ALLAH dengan puji-pujian dan syukur
  7. Menghadap kiblat dan menadah kedua belah tangan dengan bersungguh-sungguh
  8. Yakin doa itu didengar dan diperkenankan
  9. Memulakan dengan memuji Allah dam berselawat ke atas Rasulallah.Istigfar sebanyak 3 kali dan berdoalah untuk kebaikan diri dan orang lain.
  10. Merendahkan suara sewaktu berdoa,tidak terlalu keras,tidak pula terlalu rendah,Allah tidak menyukai melampaui batas.
  11. Ucapkan doa dengan jelas dan diulang-ulang untuk sesuatu yang lebih dihajati.
  12. Berdoa sewaktu senang dan susah.
  13. Pilihan masa dan waktu yang lebih utama- doa di akhir malam dan selepas sembahyang fardhu,jarak paling dekat sewaktu sujud.
  14. Jaga makan dan minum,makanan haram- 40 hari doa tak diterima.
  15. doa yang dipohon tidak mengandungi dosa atau yang memutuskan silaturrahim
  16. Jangan berdoa sesuatu yang buruk
  17. Sapu tangan ke muka selepas habis berdoa.

Masa Doa Dimakbulkan Allah

  • Waktu antara azan dan iqamah
  • Saat-saat genting dan cemas
  • Sujud dalam sembahyang
  • Berkecamuk perang fisabillah
  • Hujan lebat mula turun
  • Malam-malam bulan Ramadan-e/g Lailatulqadar
  • Wukuf di Arafah pada 9 Zulhijjah
  • Pada pagi dan malam jumaat
  • Ketika khatib duduk antara dua khutbah jumaat
  • Waktu menjelang fajar(sahur)
  • Waktu sebelum dan sesudah solat fardhu
  • Ketika tawaf di kaabah

Doa Sebelum Tidur(Takut)

Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari kemarahan seksaanNya,dari kejahatan hamba-hambaNya danb dari bisikan-bisikan syaitan,agar syaitan tidak menghampiri

Cara Pengubatan Rasulallah S.A.W

1.Demam- terlalu panas-lap dgn kain yang basah sblm bagi ubat

2 .Sakit perut- minum madu- khasiat-bersihkan perut,hilangkan kahak,lawaskan air kecil,kuatkan

badan,mengubat gigitan anjing gila

3 BEKAM- sbhgn penyakit coz darah kotor,nak sembuhkan kenalah keluarkan darah itu.

RAWATAN CARA TRADISIONAL DAN DOA

1.LUMPUH- Punca darah tidak mengalir dgn baik,makhluk halus,jantung yang tidak berfungsi sepenuhnya

Ubat penyakit ini:

a.Baca al Fatihah

b. Selawat Syifa dan Tafjiriah

-Baca pada segelas air 7 kali dan beri pada pt 7 kali teguk.sapu pada bhgn lumpuh 7 kali sambil picit utamanya pada sendi,hingga air kering.ulang 2-3 jam.

Lumpuh Lama

Lebih rumit-ada 3 langkah yang perlu dilakukan:

1.Buat solat hajat

2.Guna bahan tertentu- halia bara ½ inci,ibu kunyit ½ inci,sebiji bunga lawang,sedikit ingu,seekor arnab jantan.

Cara: arnab dipanggang atau direndang,ambil lemak,bahan lain ditumbuk halus dan dimasak dgn lemak arnab,minyak tersebut dibuat urut pesakit..semasa pt menjalani rawatan,beri pt minum madu lebah asli(sesudu) dengan telur ayam kampong(kuning saja) dan lada hitam sbyk 3 biji.Jika badan terasa panas,itu satu petanda yang baik.Segala rawatan dan bahan ramuan diberikan pada waktu pagi sebelum sarapan.Kalau tak tahan panas,selang sehari atau 2 hari sekali.

2.MERAWAT BARAH

1.Barah biasa-buah dada,kerongkong,usus dsb.

2.Barah otak

3.Barah kelawar

Merawat Barah Otak

- Biasanya mengambil masa yang lama ,bermula dari rasa pening kepala.juga disebut kayap dalam kepala.

Bahan yang diperlukan: mangkuk putih,bedak sejuk,air zam-zam,rumput sambau

Cara:

Ambil rumput sambau yang tidak dipijak oleh manusia atau binatang.Semasa tarik, pastikan tidak banyak akar yang tercabut.Jangan ambil rumput yang terlalu tua.Basuh rumput itu.masukkan bedak sejuk dan air yang telah didoakan kedalam mangkuk.Baca Al Fatihah satu nafas,Al Ikhlas 1 nafas.Tiup pada air,sapukan bancuhan tadi ke seluruh kepala pesakit dgn guna akar rumput sambau.Stlh disapu, titis sdkt ke dalam telinga kanan dan kiri pt.Biar bahan tadi mendap kemudian ambil air yang didoakan itu untuk diminum sdkt .Lakukan 2 jam sekali

Merawat Barah Kelawar

-Tumbuh biji bawah ketiak warna merah.Pt tidak boleh angkat tangan.

-Bahan: air kapur sirih,baca Al Fatihah 1 nafas,Al Ikhlas 1 nafas. Bacaan ini hendaklah ditiup dalam air.Air kapur dibancuh dengan jari.Sapu pada tempat bengkak setiap pagi.

Merawat Pesakit Batu Karang

- terjadi akibat tidak menjaga pemakanan atau kuman,lendir dari limpa yang merebak dan berkeladak, di pundi kencing yang akhirnya jadi batu karang.Elak berulang…jauhkan minum air byk kanji,lemak,garam dan gula berlebihan.

Bahan rawatan:

- 15 batang serai wangi beserta akar dan daun sedikit.Doa-Al Fatihah.Serai dibersihkan dan dibahagi 3.stlh dititik sedikit,masuk dalam satu setengah gelas air yang telah didoakan.rebus hingga mendiddih dan minum ketika masih suam.minum ketika perut kosong,waktu pagi dan waktu petang.lebih baik sekali rebus untuk sekali minum.lakukan rawatan selama 3 hari.

- Air yang telah didoakan itu blh digunakan untuk mengurut bahagian yang ada kesaluran dan boleh mengeluarkannya.lakukan rawatan ini berkali-kali sehingga batu karang keluar.batu karang menyebabkan pt susuh kencing.pt rasa nak kencing tapi air kencing keluar sedikit.

Merawat Pesakit Buasir

BAHAN RAWATAN:

-Air,buah delima masak yang sederhana besar,keluarkan isinya sahaja tanpa buang bahagian lain,sebiji ibu kunyit basah yang sederhana besar,secekak daun inai.

-Bacaan doa al fatihah dan selawat syifa.Doa itu dibacakan pada bahan-bahan tadi.Doa ini dibacakan kepada pesakit dan ditiup pada tempat yang dipegang,iaitu di bahagian belakang tempat buah pinggang atau di hadapan,di kanan atau dikiri pusat.

-Bahan-bahan tadi dimesin,jadikan sebotol air yang sederhana banyaknya.Minum setengah gelas air ini iaitu sekali sebelum sarapan dan sekali sebelum tidur.Lepas itu minum air yang telah didoakan tadi air itu juga disapukan pada bahagian depan belakang badan termasuk dubur.

Merawat Sakit Gila Meroyan

-Terjadi bila tempat anak yang sudah keluar kosong.Tempat ini mungkin dipenuhi angin yang bercampur gas darah yang akhirnya jadi keras dan dinamakan batu meroyan.

-Batu meroyan dihancurkan dan dikeluarkan secara bertungku dengan menggunakan daun mengkudu dan daun gelenggang kecil.rawatan dilakukan selama 1-2 minggu di samping berurut.kalau gagal,angin akan naik ke bahagian atas badan,pt akan berasa pening dan sakit kepala yang dinamakan meroyan.

Kaedah Rawatan

-Guna air zam-zam atau air hujan malam jumaat.bacakan al fatihah dan ayat kursi.mandikan pesakit dengan air itu pada sebelah petang sebelum waktu maghrib.mandikan pesakit dengan bantuan orang lain ,selama 3 petang berturut-turut. Sapukan air yang telah didoakan di muka pesakit,terutama jika pesakit sedang mengalami tekanan dan mengamuk.

Merawat Pesakit Jantung.

-Bahan: madu lebah,telur ayam kampong,kelapa muda,lada hitam,ketumbar biji,air zam-zam.doa yang dibaca aialah al fatihah,selawat syifa dan selawat atas nabi.ketika membaca doa,letakkan tangan di atas jantung pada tetek bagi lelaki,manakala pesakit wanita pegang bahu kiri dan tiup air yang dipegang dgn tangan kiri.tiup juga pada bahan di atas.

-Bahan di atas perlu dimakan menurut peraturan tertentu,.satu sudu madu dicampur sebiji telur ayam dan lada hitam.air kelapa dan isinya dicampur dgn tujuh biji ketumbar,dimasukkan ke dalam gelas dan diminum pada waktu petang.

-Air yang telah didoakan diminum dan disapu di bhgn dada yang sakit.Lakukan setiap pagi dan petang.

-Amalkan menyedut udara bersih di waktu pagi di kawasan tanah lapang.Tarik nafas panjang dan lepaskan.Buat sekurang-kurangnya 7 kali setiap pagi.Jgn buat kerja kuat,rehat dan fakir serius,lbh kurang seminggu.

Merawat Lelah

  1. Guna daun kacang botol untuk dimandikan dan dibuat jus dengan tangan untuk disapu ke leher dan dada
  2. Makan hati unta atau daging landak
  3. Ambil anak burung but-but untuk dibuat sup dan dimakan hingga tulangnya.
  4. Ambil sebiji buah petola,buang bijinya.masukkan gula batu dan bakar hingga masak.perahkan untuk diminum jus.Doa yang perlu dibaca ialah al Fatihah dan selawat Syifa

Merawat Migrain

1.Kaedah rawatan ialah membacakan surah al Fatihah dan selawat Syifaq.Pegang bahagian atas dahi pesakit ketika membacanya,tiup pada kepala pesakit di bhgn dahi baru ditiup pada air yang dipegang dengan tangan kiri.

2. Rawatan ini boleh dilakukan dalam keadaaan berbaring.basahkan kepala dengan air,biar air sampai ke bhgn kepala dan tengkuk.tunggu air itu hingga kering sendiri dan jangan dilap.Ini memakan masa setengah jam.Sentiasalah mengingati Allah.Subhanallah.

3. Jangan lakukan rawatan ini pada waktu petang dan malam kerana ia boleh menyebabkan selsema.Lakukan kali sehari.tiga kali berturut2.Selain membasahkan kepala,air boleh diminum untuk melegakan sakit.

PENYAKIT YANG SUKAR DISEMBUH.

-Baca ayat Syifa.

-Susunan Doa.

1. Bacaan Al Fatihah dengan 7 kali berhenti.Ada hadis menyebutkan,bahawa setiap kali berhenti,Allah akan menjawab bacaan hambaNya.Tiup pada air dan diberi minum pada pesakit tadi yang didahului dengan Bismillah sebelum setiap al Fatihah.

-Bacaan ayat Syifa.

-Tiupkan pada pesakit dan air.kalau tidak rasa puas hati,ulang bacaan tadi iaitu 7 kali al Fatihah,7 kali ayat Syifa.

Last..baca Surah Yaasin-ikhtiar terakhir.

Merawat Resdung.

Bahan rawatan-air.

-Letak tangan kanan di hidung pesakit.hidung diletakkan di antara jari telunjuk dan ibu jari,bacakan surah Al fatihah dan Selawat Syifa.

-Lurutkan ke bawah hingga ke bhgn atas bibir,diikuti dengan perlakuan seolah membuang sesuatu.Tiupkan pada air.Air itu digunakan untuk dimasukkan ke dalam hidung tiga atau 4 kali sehari selain diminum dan disapukan ke muka.buat selama 3 hari.Kalau tidak sembuh,ulang bacaan selama 7 kali pada setiap kali doa.Ini juga boleh untuk mengubati telinga bernanah dan sakit kerongkong.

Merawat Pesakit Buah Pinggang

-Bahan utama akar mengkuang (buat tikar).

-Akar ini akar yang tumbuh di batang yang hujungnya tertanam dalam bumi.Akar yang diambil ialah bhgn yang ada di atas bumi,bukan yang tertanam di tanah.

-Akar itu diasah pada buntut pasu dgn air yang didoakan.masukkan air asahan di dalam gelas dan biarkan mendap.minum bahgian yang jernih,hampas digunakan untuk menyapu belakang badan iaitu bhgn buah pinggang.Doa yang dibacakan ialah al Fatihah dan selawat SYIFA.

Merawat Penyakit Sendi

-Bahan yang diperlukan- air,1 sudu madu lebah,sebiji limau nipis ambil air,kapur sirih,gaul semua bahan itu dan sapukan pada tempat yang sakit,balutkan sebelum tidur.

-Doa-al Fatihah dan selawat SYIFA.

Merawat Sakit Mata

-Doa sakit mata-Al Fatihah dan Selawat Syifa.

-Sakit Kelabu Mata-Al Fatihah

-Buka sedikit kelopak mata bawah pesakit dengan tangan kanan dan tiup dengan kaedah tiupan pada air.Air yang telah didoakan hendaklah disapu pada muka dan digunakan untuk membasuh kedua mata.

-Doa untuk mengubati mata merah ialah membaca Doa al fatihah dan Selawat ke atas Nabi sebanyak 7 kali.Tiup di mata dan air.

-Merawat sakit mata ketumbuhan,perlukan air dari pucuk bemban atau air yang bertakung dalam pucuk pisang yang belum dibuka. Tak kira air hujan atau air embun.titik di waktu pagi..bahan yang diperlukan ialah bunga rumput lembu.Picit dari bhgn hujung ke pangkal bunga.

-Ia akan mengeluarkan cecair yang berbuih.bacakan doa di atas dan titiskan cecair pada bahagian ketumbuhan mata.rumput yang digunakan ialah rumput yang tidak dipijak oleh manusia atau binatang.rumput ini hendaklah diambil pada waktu pagi.

Sakit mata seluang ialah nama yang diberikan kepada orang yang buta tapi matanya tidak cacat.sakit ini mungkin berpunca dari perbuatan sihir.mulakan dengan bacaan-al fatihah,selawat syifa dan al Ikhlas sebanyak 3 kali.bukakan sedikit kelopak mata bawah dengan tangan kanan dan tiup keduanya dgn tiupan sederhana.

Merawat sakit perut

Kaedah ini untuk menghilangkan sakit atau bias dalam perut.doa yang perlu dibaca ialah al Ftaihah dan selawat Nabi 7 kali.masa merawat pegang betis kiri pesakit,sekiranya di asakit di abhgn kanan,begitulah sebaliknya.kalau sakit di kedua bhgn,pegang kedua-dua betis.air digunakan untuk diminum dan disapu pada bhgn yang sakit.

Merawat susah tidur malam

Letakkan tangan kanan di atas kedua mata,baca doa al Fatihah dan surah al Ikhlas.beri air utk mandi petang,diminum dan disapu di muka terutama jika rasa diganggu makhluk halus.

Merawat tekanan darah rendah

Apa yang diperlukan ialah: jantung,hati limpa,paru dari bhgn dalam haiwan halal.

Madu asli

Telur ayan kampung

Bahagian dalam haiwan ini direbus dgn air secukupnya,lebih baik dibuat sup dan dimakan setiap pagi serta petang.lakukan sehingga sembuh.madu dimakan bersama telur ayam kampung setengah masak.

Merawat benda tajam dalam badan

Paling bahaya-paku karat-menyebabkan kancing gigi

Terpijak jarum,paku- disuruh tidur,setelah didoakan,tunggu benda keluar sendiri.bila ia keluar,jangan dipegang setelah benda itu kira-kira boleh ditarik.ketika menunggu benda itu keluar,jangan buat bising.

Cara keluarkan benda,guna air yang dibaca Al Fatihah dan selawat Tafrijiah,tiup pada air.kalau tulang terlekat di leher,ambil air dan letakkan di tapak tangan dan lurut dari atas ke bawah.

Orang dulu2- guna kucing untuk keluarkan tulang yang terlekat,pegang tangan kucing dan garukan ke leher pesakit.

Keluarkan jarum dan paku yang tidak diketahui di mana ia berada,bahan-gambir,daun sirih,pinang,kapur.bahan didoakan,ditiup dan dikunyah.sapu di tempat benda itu masuk.air didoakan dan diminum.

Merawat pesakit yang terkena bisa ular

Doa-al fatihah dan bismillah tujuh.

Air diminum dan disiramkan dari bhgn atas yang terkena patukan ular.biar air turun sendiri.tidak boleh mendapat rawatan di hospital.kaedah ini untuk mengelauarkan bisa ular.apabila seseorang itu didoakan,ertinya bisa itu telah hilang.di hospital,untuk melawan bisa pesakit akan disuntik bisa tersebut.apabila dilakukan ke atas pesakit yang tiada bisanya,ini membawa maut.pantang tak boleh makan pisang dan pulut-bengkak badan.

Merawat campak

Jika tanda-tanda campak jelas kelihatan,biar semua campak ini keluar.jika ada makan ubat,hentikan.untuk ubati semua campak ini,guna doa: al Fatihah dan selawat Syifa.

Air digunkan untuk diminum dan disapu di badan,ketika suhu badan mula menurun,pesakit boleh dimandikan ketika suhu badan,normal.ketika suhu agak tinggi,guna air tadi untuk jaram kepala dan badan.jika skait berulang dan campak tidak mahu keluar,ambil kayu sepang dan diasah di buntut pasu.air diberikan untuk pt.minum.

Untuk hilangkan rasa gatal dan miang,ambil daun mambu

digarukan di badan,bakinya diletakkan di bawah bantal atau tempat tidur.daun ini digunakan setelah campak keluar di badan,di samping itu pesakit diberikan minum air kelapa muda beberapa kali.

Campak mula sembuh bila biji biji campak menghitam,untuk menahan biji campak tak keras,tak hitam,tak berulang,tumbuk daun asam jawa,campur bedak sejuk dan sapu di seluruh badan.

Perlu dijauhkan-hujan dan mandi air masin-setelah 3 bulan.kalau tak dielakkan badan terasa gatal,sakit semula.elak parut menggelembung besar dan bernanah,ambil buluh beluluk dan asahkan di blkg pasu.guna bacaan dia ats dan sapu di tempat mengelembung.

Merawat kayap

Penyakit yang ada akar tunjang,lenis,kayap tali pinggang,selendang,ular,tapak kucing.amat bahaya jika kedua bhgn telah bercantum.rawatan sama barah otak.Kaedah: sekat dahulu di kedua bhgn hujung bintik-bintik kayap yang sedang merebak.kalau ia hamper bercantum,potong saja di tengah2 bhgn yang masih selamart dari kayap dengan sapubedak sejuk dan rumput sambau….

Rawatan koma

Koma lebih 3 hari-tenat

Bahan-pokok melong-daun warna hijau mcm daun lidah buaya tapi tiada duri

Biji buah kermak-rupa macam biji selasih berlendir macam telur katak bila direndamkan ke air.

Air zam-zam atau air YAASIN yang dibacakan 40 orang.

Perawat yang hendak merawat-puasa sunat 3 hari dan sembahyang hajat.baca doa 3 kali sepenuh hati.bacaka doa al fatihah dan selawat syifa 7 kali.hembus ke pesakit dan air serta bahan-bahan tadi.daun melong dan biji kermak disapu di kepala dan badan pesakit dari atas ke bawah.

Rawatan mandul

1.air hujan malam jumaat atau air hujan yang turun antara maghrib dan pagi.seeloknya air yang ditadah selepas tengah malam.

1.dua abtang pokok jejawi atau pokok kayu ara yang berbelit seperti pintalan tali.ia hewmdaklah kemas antara satu sama lain.panjang setinggi ukuran pasangan yang berkenaan.akar diletakkan di bawah tempat tidur msg2.air hujan diminum dgn iringan doa.

Rawatan sakit gigi

Barah gigi

- sediakan air garam suam dan 1 abtang serai yang telah dibersihkan iaitu dipotong bhgn atas dan pangkalnya serta dibunag kulit kering luarnya,serai ini dipanaskan dgn membakar di api sekadar panas biasa.

- Baca al fatihah,selawat nabi,selawat tafrijiah,tiup pada air garam.beri pada pt utk berkumur.picit tempat bengkak supaya nannah keluar.beri air garam lagi utk kumur.letakkan yang sedang panas tadi utk digigit di bhgn bengkak.kalau masih sakit lg beri air yang didoakan utk minum.

- Sakit gigi biasa_ baca surah al ikhlas 3 kali,tiup pada air dan minum serta berkumur.

Merawat bengkak sendi

Bahan-1 limau nipis,perah ambil air,1 sudu kapur sirih,1 sudu madu lebah,air,gaul semua bahan2 dan sapu dan balut sblm tido.doa-al fatihah dan selawat syifa.

Merawat sakit mata

Baca al fatihah dan selawat syifa-tiup mata pt dan sembuh

Merawat benda masuk mata

Jika ada benda tajam masuk mata eg padi.ubat yang palingbaik ialah buka mata dan titikmadu asli.mata luka menyebabkan kerosakan yang banyak.baca doa utk ubat sakit mata.

Merawat sakit perut

Masa merawat pegang betis kiri jika sakit belah kanan.kalau semua sakit,pegang 2 betis.air diguna minum dan sapu bhgn sakit.

Merawat sawan tarik

1.guna daun durian belanda

2. daun kacang botol-pilih yang besar dan panjang,kira-kira secekak.daun tidak berlubang atau dimakan ulat atau kering.masuk daun yang ada dlm genggaman dalam air yang disediakan di hdpn kita dgn tangan kiri ramas hingga berbuih dan baca al fatihah dan selawat tafrijiah.

Mandikan pesakit dgn air sampai sembuh atau sekurang2nya 3 petang sblm maghrib.jgn mandikan ketika matahari tengah naik.sebaik2nya ramuan utk sekali mandi.

Merawat sawan tangis.

Bacakan di air 1.al Ftaihah 2. doa menghindar syaitan 3 kali. Air dimandikan pada waktu petang dan disembur sewktu ia menangis.

Merawat kurang darah

Banyakkan makan jantung,hati,limpa.madu asli dan telur ayam kampong amat berguna.

Merawat sakit kerongkong

Ambil sehelai kain tuala kecil,celup dlm air panas,perah sampai kering,stlh kering2 basah lilitkan sekitar leher anda,tutup dgn kian penutup 3 lapis.biar semalamamn

-ambil ekor ikan haruan bakar sampai hangus,tumbuk halus campur air,tapis dan minum

merawat cacing

cacing kerawit

-sebatang lobak merah kisar dgn 1 cawan air.tapis.campur pati santan.minum ¼ gelas ketikashendak tidur.lakukan 3 malam berturut2

merawat cacing gelang

sediakan sebiji pinang,hiris halus2 jemur.tumbuk halus hingga jadi debu.bubuh air suam,minum slps sarapan.

Pulihkan selera makan

Sediakan sepotong temu,parut dan kisar dgn air,tapis.minum air di waktu pagi slps sarapan.atau makan daun betik muda sebagai ulam.atau ambil daun peria,basuh dan tumbuk halus,masuk air dan ramas then tapis.minum 2 sudu besar

Doa-al fatihah dan selawat nabi 3kali

Merawat sakit urat

1 sudu besar lada sulah,tumbuk halus bubuh air lumur pada tempat sakit.ambil daun kecubung dan bwg merah,tumbuk keduanya dan bubuh ke pinggang yang sakit.baca selawat.

Rawatan sendi

Ambil daun kecubung,bubuh kapur sirih,tumbuk hancur.tampal.atau ambil lengkuas merah sekadar 2 ibu jari,parut bubuh air masak tapis dan ambil air,bubugh dalamnya sebiji telur ayanm kampong

Rawatan terminum racun

Minyak sapi yang dicampur sedikit madu-menyembuhkan bisa keracunan yang bawa maut.boleh menyembuhkan sengatan kala jengking,lipan ular

Merawat demam

Demam malaria

-hempedu ayam mentah,telan 1-3 hempedu,bersama air suam,sebaiknya telan sembilan hempedu

demam berdarah

beri minum air perahan kangkong 3 sudu besar,basahkan kepala dgn air tersebut.

Minum air kelapa muda yang bercampur air limau nipis.

Demam sawan

Suhu badan terlalu panas,mata pandang atas,sediakan bahan2:

-3 sudu minyak kelapa,5 titik minyak kayu putih,bawang putih,bawang merah kisar,air limau nipis,campur sebati,sapu kat wrist,kaki,perut.basuh kepala air sejuk atau air batu.beri air gula setitik2.

Rawatan bisa

Hilang bisa ikan keli

-ambil serbuk kopi 3 sudu besar,bubuh dlm mangkuk ,tuang air sedang mendidih.wapkan bhgn yang kena sengat.bisa akan hilang.

Lebah

-lumur tahi lembu pada tempat kena sengatbis aakan hilang ,timbul rasa gatal,atau ambil bunga melati,ramas dan gosok pad atmpt kena sengat.cabut sengat.

Kala jengking

-ambil lada yang telah ditumbuk halus,campur minyak kelapa,tampal tmpt kena sengat,balut.bisa hilang 15 minit

bisa tebuan

-ambil daki asah pisau sapu tempat sengat.4 minit bisa hilang

bisa ulat gatal

-minyak tanah,gosok tmpt kena bisa.

Bisa lipan

Ambil biji asam jawa,tumbuk halus,bubuh air,tampal tmpt kena sengat.

Tersangkut tulang ikan

Minyak kelapa lumur pada dubur(lubang)

Rawatan usus buntu

-rasa gatal,rasa sakit trik nafas,tak dpt bung air besar,sakit dibhgn bwh pusat sblh kanan

rawatan.

Rawatan:

Ambil kunyit secukupnya,parutlah dan campur garam,,gula merah,air limau nipis,air panas.stlh sejuk minum air pagi dan petang hingga sembuh.

Penyakit pedih ulu hati

Ambil hempedu ayam mentah,hiris halus2 jemur kering.tumbuk jadi debu,bubuh air hangat.bubuh serbuk kopi.minum 3 x sehari.

-susu kambing asli bersama buah tamar

rawatan barah rahim-pohon benalu tea-dataran tinggi-750m,rebus dan minum air,amalkan 3 bualm.

BISMILLAH TUJUH DAN KHASIAT

-SEGALA JENIS RACUN,SANTAU,BISA

rawatan: letak tangan di tempat sakit,tahan anfas dan baca Al Fatihah dan ayat Bismillah tujuh.tiup tempat tersebut dan urut sedikit.baca juga ayat ini di air utk disapu dan minum.angin akan keluar diikuti muntah.

Bismillah lima-penawar bagi sakit bisa,sakit yang tak diketahui punca.

Cara: letak tangan di tempat sakit,tarik nafas,baca bismillah lima sebanyak 7 kali,tiup pada temapt tadi baru tiup air

Pengamal bismillah lima dan tujuh menjadikan segala bisa racun tawar,tidak beri mudarat kepada yang terminum.gelas beracun akan pecah kalau dipegang pengamalnya.

Kecantikan

Rambut

-rambut kering,gugur,kelumumur-minyak cemceman murni,sapu minyak,urut bungkus dgn tuala.

Bilasan santan-slps cuci bersih,sapu bilasan santan.

Rawatan rambut tak bermaya-ambil daun turi,kisar,lumur rambut,biar ½ jam.

Lain-lain rawatan

-ambil 10 helai daun buluh,siat halus,sapu rata pada rambut.rambut lambat tumbuh uban.

-bila makan basu tangan,sapu pada rambut,lambat tumbuh uban.

-bunga tebu hitam masak dgn minyak kelapa-sapu

-tidak tumbuh uban-kulit durian bersih,bakar jadi abu,masuk dalam air biar mendap,cuci rambut dgn air mendapan sekali sehari.

4 comments: